woensdag 8 mei 2013

Gehaakte pannenlappen


De natuur is, naast mijn oma, mijn grootste inspiratiebron als het om kleurrijke dingen maken gaat. De mooiste kleur combinaties vind je in de natuur. Sinds de grote wisseltruc is fietsen één van mijn nieuwe hobby's doe ik het liefst door de stad en door de parken die nu vol in bloei staan. Ideeën groeien en dat zorgt voor fijne resultaten zoals deze pannenlappen.

Wil je ook deze pannenlappen maken dan heb ik hier het patroon voor je.

Patroon pannenlap (Ravelry potholder) naald 3,5

Haak voor 1 pannenlap 2 basis patronen.

De basis:
1. Begin met een magic ring, haak 3 losse, 15 stk. in ring en verbind met een h.v. (15 st.)
 2. Haak 3 losse, 2 stk. in elke st., sluit met h.v. (30 st.) 
3. Haak 3 losse, *1 stk., 2 stk.* herhaal * tot *, sluit met h.v. (45 st.) 
4. Haak 3 losse, 1 stk. in dezelfde st., 1 losse, 2 stk. in dezelfde st.,* sla 2 st. over (2 stk, 1 losse, 2 stk.)* herhaal van * tot * sluit met een h.v. Daarna 2 h.v. om de ronde te eindigen in een losse (15 schelpen)
5. Haak 3 losse, 1 stk. in dezelfde st., 1 losse, 2 stk. in dezelfde st. *(2 stk, 1 losse, 2 stk.) in volgende losse ruimte,* herhaal van * tot * sluit met een h.v.
6. Haak 3 losse, 2 stk. in dezelfde st., 1 losse, 3 stk.* (3 stk, 1 losse, 3 stk.) in losse ruimte * herhaal van * tot * sluit met een h.v.
7. Haak 3 losse, 6 stk. in dezelfde st., *7 stk. in elke losse ruimte,* herhaal van * tot * sluit met een h.v. 

De rand:
Let op dat je door beide lagen gaat, zodat ze meteen aan elkaar zitten.
Maak een lus tussen de de 2 schelpen aan de bovenkant. 
*Haak 7 vasten op de bovenkant van je haakwerk (dus over de 7 stk.)
Haak tussen alle steken 1 losse + 1 vaste naar beneden tot aan het midden,
en haak terug naar boven.
En begin weer bij *
 Eindig je haakwerk met een h.v. 

Succes! 

5 opmerkingen:

  1. Echt superleuk!

    Het zijn echt zonnetjes!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey,

    Echt superleuk deze pannenlappen. Ik zou ze graag voor mijn moeder willen maken, maar ik vroeg me af wat voor een (soort) garen je gebruikt hebt?
    Ik hoor graag snel van je. Alvast bij voorbaat dank.

    Groetjes Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Emily,

    Voor pannenlappen kan je alleen katoen gebruiken. Vergeet ze niet dubbel te haken anders kan je je verbranden omdat ze te dun zijn. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,

      Ik zie jullie reactie nu pas *schaamt zich diep*. Ik vroeg meer af welk merk jullie gebruikt hebben zodat ik kan vergelijken of ik ongeveer het juiste garen heb. Ik maak normaliter veel gebruik van Drops Paris en Catania. Maar de dikte van het garen verschilt nogal, vandaar deze vraag.

      Groetjes Emily

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...